Naučená bezmocnosť a psychológia Ψ Marek Horňanský

„Lidé jsou silní, pokud hájí určitou silnou ideu. Zeslábnou však a stávají se bezmocnými, když se jim tato idea ztrácí…“ Sigmund Freud

K uvedenej téme ma inšpiroval bývalý klient na terapeutickom sedení, ktorý si prechádzal ťažkým obdobím, prehlásil: „..naša bezmocnosť niekedy býva bránou k hlbšiemu odovzdaniu sa …väčšej pokore …zároveň začiatok toho „ako pozrieť životu priamo do tváre…“ Syndróm naučenej bezmocnosti vzniká vtedy, keď je človek vystavený nepredvídateľnému stresu, keď nevie, čo ho čaká. Konkrétne keď po istom type správania nasleduje zakaždým iný druh odpovede (napr. dieťa je za to isté konanie raz chválené, inokedy trestané). Teda spätná reakcia k dieťaťu, v tomto prípade od rodičov je „ambivalentná“, nečitatelná, nepredvídatelná až ohrozujúca či nebezpečná. Pocit bezmocnosti sa po určitej dobe prenáša aj do iných situácií. Teda dieťa vyrastajúce v takto „nečitatelnom a ohrozujúcom“ prostredí môže v neskoršom veku upadnúť do depresií. V priebehu života sa snaží vyhýbať podobným „zážitkom“. A už ako dospelý jedinec sa môže začať vyhýbať verejnej činnosti.

Ak sa človek cíti byť bezmocným, môže sa začať pýtať a pátrať po tom, prečo tomu tak je („Prečo práve ja ?“). Veľmi dôležité je uvedomiť si následky tohto procesu. Ak na ceste hľadania príčin svojej bezmocnosti túto nachádza v sebe, hovoríme o „vnútornom zdroji ohrozenia“. Pokiaľ príčiny detekuje vo vzniknutej situácii, teda napr. u patologickej rodiny v ktorej ako dieťa vyrastal (vonkajší zdroj ohrozenia). Rovnako tak je dôležité, či svoju situáciu vníma ako viac či menej trvalú (nie je možnosť zmeny) alebo ako dočasnú (odchod z patologickej rodiny kde sa mu dostávalo negatívnej spätnej väzby).

Pokiaľ človek vidí vlastnú bezmocnosť vo všeobecných faktoroch, častejšie ju prenáša aj na ďalšie situácie, než keď príčinu bezmocnosti vidí v určitých premenných faktoroch. A ďalej, ak svoju bezmocnosť pripisuje nedostatku svojich schopností alebo jej príčiny hľadá v ranom detstve, ovplyvňuje jeho konanie v dlhšej časovej perspektíve, než keď hľadá príčinu svojej bezmocnosti v momentálnych premenných (náhla indispozícia a pod.). Úsilie a motivácia „hľadať príčiny“ je opakom naučenej bezmocnosti. Znamená to, že sa človek v ťažkej životnej situácii nevzdáva, nepoddáva sa svojmu pocitu bezmocnosti. Práve naopak, snaží sa nájsť z tejto situácie východisko, hľadá riešenie svojho problému. Teda aktívne, či už zmenou situácie alebo zmenou svojho postoja k danej situácii.

Viac ako o zmenu situácie ide o samotnú aktivitu. Okrem známych možností životných stratégií „prežitia útok-útek-ustrnutie“ môže človek tiež viac plánovať svoju budúcnosť, snažiť sa dosiahnuť vytýčené ciele. Keď určitý cieľ dosiahne, môže si stanoviť ďalšie (pozitívne stanovovanie cielov). Tento proces pomáha udržiavať zdravie a dobrú kondíciu, telesnú i duševnú. Človek, ktorý zostáva pasívny, v živote „ustrnie“ častejšie upadne do choroby fyzickej alebo duševnej, ako človek aktívny, pozitívne naladený, ktorý vie kam kráča a čo v živote chce dosiahnuť. Takáto „motivácia“ však neraz u ľudí upadá, pokiaľ sa príliš často a opakovane stretávajú s neúspechom alebo kritikou, poprípade v prípade, že svoje ciele dosahuje až príliš ľahko (zdedia, dostanú zadarmo a pod.). Túto aktivitu treba stále obnovovať a rozvíjať. Platí to staré známe „…pokiaľ sa človek nevzdá, nerezignuje, prežije ľahšie aj veľmi ťažké ​​životné situácie a nedôjde u neho k rozvoju napr. psychosomatických ochorení.

Marek Horňanský | psychológ
https://hornansky.blog.pravda.sk/2025/02/09/naucena-bezmocnost-marek-hornansky-psycholog-bratislava/

Čo všetko patrí k inteligencii. Od logiky k empatii Ψ Marek Horňanský

25.11.2025

Inteligencia človeka z pohľadu psychológa predstavuje schopnosť prispôsobiť sa prostrediu, riešiť problémy a učiť sa z vlastných skúseností. Nie je to len súčet vedomostí alebo rýchlosť myslenia, ale komplexný proces, ktorý zahŕňa logické, emocionálne, sociálne aj kreatívne aspekty. Moderné prístupy zdôrazňujú, že inteligencia nie je statická. Vyvíja sa v [...]

Humanistická psychoterapia a Carl Rogers | Marek Horňanský

22.11.2025

Terapeutický prístup zameraný na človeka zaraďujeme do tzv. humanistickej psychológie. Vtedy išlo o hnutie, označované ako tretia cesta alebo vlna. Významne sa však líšila od v tej dobe prevládajúcich terapeutických prístupov. Teda tzv. prvej (behaviorizmu) a druhej cesty (psychoanalýzy). Humanistické myšlienky, témy ako sú láska, vôľa, dôvera, sloboda, prežívanie [...]

Závislostné používanie internetu (IAD) | Marek Horňanský psychológ

17.11.2025

Patologické používanie internetu, známe aj ako Internet Addiction Disorder (IAD), sa podľa psychológov a lekárov vyznačuje neprimerane vysokým používaním zariadení s pripojením na internete. Závislé používanie internetu je problém. Spadá do rúk psychológov a ďalších odborníkov v oblasti duševného zdravia. Naopak, normálne používanie internetu predstavuje [...]

sneh, zima, zasnežená cesta, policajné auto, polícia

Cesta medzi Zvolenom a Banskou Bystricou skončila pod vodou. Hrozia povodne

26.11.2025 08:54

Riziko povodní je hlásených vo viacerých okresoch.

oheň, plamene, požiar

Tragédia v Kozárovciach. Pri požiari rodinného domu prišla o život žena a jej tri deti

26.11.2025 08:06, aktualizované: 09:00

Hasiči zasahovali niekoľko hodín.

Israel Palestinians

Brusel zaregistroval občiansku iniciatívu o zastavení asociačnej dohody s Izraelom

26.11.2025 08:03

O iniciatíve rozhodne eurokomisia vtedy, keď získa aspoň milión podpisov občanov členských krajín EÚ.

France Defense

Nesmieme byť slabí zoči-voči Rusku, upozornil Macron. Asi vycvičí dobrovoľníkov pre armádu, koľko im zaplatí?

26.11.2025 08:00

Vo Francúzsku sa špekuluje, že prezident oznámi opätovné zavedenie povinnej vojenčiny. Zrejme však predstaví iný plán posilnenia ozbrojených síl.

PhDr. Marek Horňanský psychológ

Psychológ Marek Horňanský. Autor je absolventom univerzitného štúdia jednoodborovej psychológie Ψ absolvent päťročného psychoterapeutického výcviku (Person Centred Psychotherapy and Counseling). Viac ako 20 rokov individuálnej, rodinnej, skupinovej a komunitnej práce s klientmi, v oblasti psychologického a psychosociálneho poradenstva, terapií, koučingu a mentoringu. V oblasti osobnostného a odborného vzdelávania dospelých dlhoročne realizuje školenia, kurzy, prednášky a workshopy. Spolupodieľa sa na tvorbe podcastov, publikačnej a osvetovej činnosti. Úzko spolupracuje s odborníkmi pomáhajúcich profesií, v súkromnej, štátnej a mimovládnej sfére. Striedavo žije a pracovne pôsobí na Slovensku, Českej republike a Nemecku. Ψ Zaujali Vás informácie z oblasti psychológie ? Alebo máte ďalšie otázky a hľadáte na ne osobné odpovede ? V prípade potreby ma prosím kontaktujte - online formou na email: poradna2@gmail.com

Štatistiky blogu

Počet článkov: 13
Celková čítanosť: 14427x
Priemerná čítanosť článkov: 1110x

Archív